Introductie
Dit is een casusuitwerking gebaseerd op het Groepsdynamisch Werken in het onderwijs. Algemene begrippen en de inhoud uit Ik in de Wij (Dokman et al., 2019) en Een relatieparadox in het onderwijs (Oldeboom et al., 2022) worden als bekend verondersteld. En zijn elementen toegepast uit Regie in de klas (Bennet, 2022). Bovendien willen we de lezer uitdagen om eigen casusuitwerkingen te beschrijven aan de hand van de fasen en stappen uit figuur 1 en deze met ons te delen. Zo willen we verschillende toepassingen van het Groepsdynamisch Werken uit de praktijk verzamelen. Niet om maakbaarheid te suggereren, maar om een breed spectrum aan voorbeelden te laten zien. Van wat er wanneer en op welke manier werkte, maar ook wat er misging, (te) complex bleek of mislukte.
Om Thomas Edison (uitvinder van de gloeilamp) te citeren: ‘I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.’ Groepsdynamisch Werken is namelijk een ambacht en vraagt veel oefening in de praktijk, kritische evaluatie van lessen en persoonlijke reflectie van onderwijsprofessionals (leraren, onderwijsondersteunend personeel en leidinggevenden).
Lees de volledige publicatie door hieronder op ‘Download Publicatie’ te klikken.
0 reacties